تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/27 - 09:07
کد خبر: 510899

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

عالم در پناه حسین(ع)/ از نبرد حق و باطل تا جنگه!

عالم در پناه حسین(ع)/ از نبرد حق و باطل تا جنگه!

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها عاشورا و تاسوعای حسینی بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امام حسین(علیه‌السلام) به ما آموختند که برای اقامه دین خدا و مقابله‌ با ظلم باید همیشه آماده بود و همه داشته‌ها را به میدان آورد. نسخه‌ 1385 سال قبلِ حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) برای امروز ما. انقلاب اسلامى و ملت ایران، به تبعیت از مولای آزادگان عالم و على‌رغم میل آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در مقابل زورگویی و سلطه‌طلبی آنها ایستاده‌اند و براى ملت‌ها الگو شده‌اند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: ملت امام حسین(ع) با یزید زمان بیعت نمی‌کند

«وَ عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ أَبِی سُفْیانَ» «هنگامى که امّت اسلامى به زمامدارى مثل یزید گرفتار آید، باید فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنیدم که مىفرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است.» (ملهوف (لهوف)، ص 99 و بحارالانوار، ج 1، ص 184) این عبارات پاسخ حضرت اباعبدالله‌ الحسین(علیه‌السلام) به اصرار مروان بن حکم براى بیعت با یزید است که با قاطعیت فرمودند و راه را برای ما مشخص کردند.

امام حسین(علیه‌السلام) همچنین در پاسخ به دعوت والى مدینه که با اظهار خیرخواهی، ایشان را به بیعت با خود به نیابت از یزید دعوت کرد، فرمودند: إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِکَةِ... وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَةِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» (فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18 و بحارالانوار، ج 44، ص 325) «ما از خاندان نبوّت و سرچشمه رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگانیم... در حالى که یزید مردى است، فاسق، شرابخوار، قاتل بیگناهان. و آشکارا مرتکب فسق و فجور مىشود. و هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد.»

1385 سال است که از قیام عاشورا سخن گفته می‌شود و در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) و یاران باوفایش عزاداری می‌شود اما این قیام و نهضت هرگز فرسوده و کهنه نمی‌شود. یاد امام حسین(علیه‌السلام) و قیام ایشان بر زبان‌ها و دل‌ها جاری است و هر روز و سال برجسته‌تر از پیش است.

در ادامه وطن امروز نوشت: جنگه!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تنها ۲ روز پس از جان به در بردن میلیمتری از سوءقصدی که در گردهمایی انتخاباتی‌اش در پنسیلوانیا به او شد، رسما در کنوانسیون جمهوری‌خواهان به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 معرفی شد.

این در حالی است که بسیاری از حامیان ترامپ که حالا به نظر می‌رسد شمارشان در نظرسنجی‌های بر حامیان بایدن در سراسر آمریکا پیشی گرفته، انگشت اتهام را به سوی دولت مستقر در واشنگتن نشانه رفته‌اند و این ظن عمومی به وجود آمده که نومحافظه‌کاران حاکم بر کاخ سفید، قصد حذف فیزیکی رقیب جدی رئیس‌جمهور 82 ساله دچار زوال عقل را پیش از انتخابات 5 نوامبر داشته‌اند، بویژه که تقریبا هیچ مرجع سیاسی‌ای، بختی برای باقی ماندن بایدن در کاخ سفید پس از انتخابات پیش رو قائل نبوده و حتی در خود حزب دموکرات اکثرا خواهان جایگزینی او با یک نامزد جوان‌تر شده بودند.

پس از آنکه روز شنبه متئو کروکس، جوان 20 ساله اهل پنسیلوانیا و حامی حزب دموکرات، 5 گلوله را از روی سقف ساختمانی در فاصله 135 متری محل سخنرانی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به سوی او شلیک کرد، همه انتظار یک بازگشت انتقام‌آمیز توسط تاجر نیویورکی علیه دولت بایدن را داشتند اما او فردای آن روز در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» که متعلق به خودش است، نوشت: «من نمی‌توانم به یک تیرانداز یا یک قاتل احتمالی اجازه بدهم که برنامه‌ریزی یا هر چیز دیگری را تغییر دهد».

ترامپ فردای ترور در مصاحبه‌ای با نشریه نیویورک‌پست گفت: «ممکن بود الان دیگر اینجا نباشم، قرار بود مرده باشم. قرار بود مرده باشم.... اگر برای خواندن نموداری در مورد مهاجران غیرقانونی، سر خود را کمی به سمت راست نمی‌چرخاندم، حتما کشته می‌شدم».

او همچنین با اشاره  به عکس‌هایی که از بعد وقوع تیراندازی او را در حلقه ماموران و با مشت‌های گره‌کرده و فریاد «بجنگید!» خطاب به جمعیت نشان می‌دهد، گفت: «بسیاری از مردم می‌گویند این نمادین‌ترین عکسی است که تا به حال دیده‌اند. درست هم می‌گویند،‌ هر چند من نمردم. حال آنکه معمولا برای داشتن یک تصویر نمادین، طرف باید مرده باشد».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: عالم در پناه حسین(ع)

روز گذشته در حالی خیابان‌ها و کوچه‌های شهرها و روستاهای کشور سیاهپوش شده بود که شیعیان در تمام جهان به مناسبت رو‌ز عاشورا، شهادت سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند. در تهران هم تمامی خیابان‌های اصلی منتهی به میادین، شاهد حضور پرشمار دسته‌های عزاداران، هیأت‌ها و تکایا بود. شور حضور در عزاداری سیدالشهدا، امام حسین(ع) از سال‌های کودکی تا کهنسالی در ضمیر و وجود تمام ایرانیان وجود دارد و امری غیرقابل انکار است.

بازگویی عاشورا در همه ادوار می‌تواند محکمترین عرصه برای هویت بخشی به انسان باشد و باید تلاش شود که حادثه کربلا برای همیشه زنده بماند، هرچند امام حسین(ع) به همراه 72 تن از یاران با‌وفای ایشان در صحنه کربلا و با حضور در میدان نبرد و مبارزه با دشمن، نام خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کرده‌اند.

امروز که در دنیا‌پرستی و دنیازدگی دچار بحران هستیم، اگر روایت نویی از کربلا به دنیا تقدیم شود، دنیا را می‌توان به سمت رشد و تعالی هدایت کرد و راه امام را سرلوحه هرگام خود به سمت پیشرفت قرار داد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره اهمیت فضاسازی شهر برای عاشورا و ماه محرم، به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و می‌گوید: همان‌طور که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند، عزاداری برای امام حسین(ع) اهمیت ویژه‌ای دارد و طبق مطالبه مردم تهران و وظیفه سازمان زیباسازی شهر تهران باید چهره شهر نیز به این مناسبت تغییر می‌کرد. در این راستا ما تمام تلاش خود را کردیم تا با اجرای برنامه‌ها، شهر تهران امام حسینی شود.

ایده‌های جدیدی مانند تزیین برخی تیغه‌های علامت با موضوع فلسطین و غزه  که از نظر ما کربلای امروز است  و همچنین ذکر پیرغلام‌ها و سرایش اشعار آیینی با مضمون «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» از جمله اقداماتی است که در این دوره انجام شد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: عزادار توییم یا حسین (ع)

تمام شهر یکپارچه عزادار سید و سالار شهیدان بود، مثل هر سال، مثل تمام این سال هایی که نوای روضه امام حسین (ع) در هر کوچه و برزنی به گوش جان می رسید و بیرق عزای حسینی به اهتزاز در می آمد. امسال تمام شهر یکپارچه حسینیه سیدالشهدا(ع) و یاران شهیدش شده بود و شور و شعور حسینی در گوشه گوشه مشهدالرضا(ع) جاری بود.

تاسوعا و عاشورای حسینی امسال پر از شور بود و عزاداران حسینی با جان و دل به سوگ مولای شهیدشان بر سر و سینه زدند. تاسوعا و عاشورای امسال هم همان شکوه و عظمت همیشگی را داشت، همان شور و حال، همان زیبایی، انگار نه انگار که قریب به 1400 سال از آن واقعه گذشته است... .

به راستی محرمِ حسین(ع) مرهم دل است و گریستن بر غم جدایی از او هم، چون خونی تازه است که هر بار جان را صفا می دهد و دل را جلا می بخشد، آری «اصلا حسین(ع) جنس غمش فرق می کند... ». در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال نیز شهرهای مختلف استان شاهد برپایی محافل پرشور عزاداری بود و دلدادگان اهل بیت(ع)، بار دیگر ارادت خود به خاندان اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.

در مشهد مقدس نیز هیئت های مذهبی در کنار برپایی محافل عزاداری در جای جای شهر، همچون هر سال برای عرض تسلیت به پیشگاه امام رضا(ع)، خود را به حرم مطهر رضوی رساندند و جلوه هایی از شور و شعور حسینی را خلق کردند. شامگاه دیشب نیز مراسم شام غریبان در حرم امام رضا(ع) برگزار شد.

جوان نوشت: ما و عشق بی‌پایان حسین (ع)

 عاشورا و محرم و آن حماسه انسان‌ساز و خداگونه، تنها مشارکت معنوی تاریخ است که سال‌افزون است و روزافزون و هر لحظه و دم بر آن عشق افزوده می‌شود و معنویت آن رنگ قوی‌تری به خود می‌گیرد. امسال با «عاشورای غزه» و شهادت هزاران مسلمان بی‌گناه دانستیم که چرا به عاشورا و به فرهنگ حماسی آن نیازمندیم. ما و حسین‌علیه‌السلام عشقی بی‌پایان را رقم زده‌ایم که هر دم نو می‌شود و هر لحظه بر عمق آن افزوده می‌گردد.

«عشاق الحسین» معجزه‌ای است که نسل به نسل بیشتر می‌شود، عشاقی که هر سال مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان را با شور و اشتیاق فراوانی برگزار می‌کنند. شور و اشتیاقی وصف‌نشدنی، اما این تنها به کشور ما ختم نمی‌شود؛ عاشورا در کشور‌های مختلف از جمله افغانستان، آذربایجان، بحرین، لبنان، پاکستان، بنگلادش، هند، عراق و در جای‌جای دنیا که دلدادگان حسین (ع) هستند، برگزار می‌شود.

نه فقط در میان مسلمانان، بلکه از همه اقشار و از همه ادیان و آیین‌های مختلف. هر ساله نیز به تعدادشان افزوده‌می‌شود. عده‌ای جدا از هرگونه دغدغه مالی و اختلاف نظر سیاسی و اجتماعی، ۱۰ روز مانده به محرم برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر هیئت‌ها تلاش می‌کنند و هرکدامشان دوست دارند بهترین پذیرایی را از عزاداران امام‌حسین (ع) داشته‌باشند.

عاشقان حسین (ع) «انی سِلمٌ لِمَن سالمکم» و «و ولی لِمَن والاکم» را زندگی می‌کنند. آن‌ها نه‌تن‌ها دوست و عاشق دوستان امام‌حسین هستند، بلکه خود را خدمتگزاران دوستداران او می‌دانند و این حس را به نسل بعد خود منتقل می‌کنند و برای همین است که هر سال مراسم سوگواری حسینی باشکوه‌تر و باعظمت بیشتری برگزار می‌شود.

در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «و جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُک فِی السَّمواتِ عَلی جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ؛ و تحمل آن مصیبت بزرگ در آسمان‌ها بر جمیع اهل سماوات سخت و دشوار بود». مصیبتی که تحملش برای اهل آسمان سخت و دشوار بوده چطور ممکن است برای اهل زمین آسان باشد، که هر بار با خواندن تاریخ کربلا قلب آدمی مچاله می‌شود.

آن همه مصیبت و عذاب و گرفتاری، آن همه رنج و سختی و در مقابل آن حس آزادگی امام‌حسین (ع) و قدرت و شکوهِ حضرت زینب (س) فرزندان تربیت‌شده بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) و وفاداری به عهد حضرت ابوالفضل را در کجای تاریخ به جز صحرای کربلا می‌توانیم ببینیم؟! بدون شک، هیچ کجا…

جام جم نوشت: به کدامین گناه کشته می‌شوند؟

وقوع چندین بمباران جمعی دهشتناک در نصیرات، خان یونس و مناطق گوناگون نوار غزه منجر به شهادت حداقل ۵۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر شده و هیچ یک از مراجع بین‌المللی نیز اقدامی در مواجهه با این حجم از توحش و درندگی صورت نمی‌دهند.

روز عاشورا که امروز گرامی داشته می‌شود، مختص پیروان اهل بیت (علیهم‌السلام) نیست، بلکه میراث همه بشریت و در رأس آنان مسلمانان است. عاشورا یک مکتب الهی و جهانی است که همه از آن الهام می‌گیرند. ما شاهد خروش تعداد بی‌شماری انسان هستیم که به اصول انقلاب کربلا که در رأس آن نپذیرفتن ظلم و ستم، جانفشانی و قربانی‌کردن جان و اولاد و خانواده و چیزهای گرانبها برای اصول و عقاید است، پایبند هستند.

این همان چیزی است که مردم غزه و مقاومت امروز به بهترین وجه به تصویر می‌کشند و غزه امروز چقدر به کربلا شباهت دارد. پیام «یحیی السنوار»، مبارز قهرمان فلسطینی و رئیس جنبش حماس در باریکه غزه به میانجی‌گران و اعضای دفتر سیاسی جنبش در خارج از کشور که در حال مذاکره برای توقف حملات به غزه هستند، این است: «باید جلو برویم یا کربلای جدیدی شکل بگیرد.»

روایت سید مقاومت از عاشورای غزه

عاشورا یک نیروی محرکه است؛ نیروی محرکه‌ای اعتقادی و تاریخی که مقاومت لبنان، یمن، عراق و سوریه و مقاومت فلسطین و غزه را به حرکت در‌می‌آورد، زیرا مسلمان آزاده با هر گرایش و عقیده‌ای مخالف با ظلم بوده و مدافع سرزمینش است و جانش را برای آن می‌دهد و هیچ مکتبی بهتر از مکتب عاشورا و کربلا به انسان‌های آزاده چنین چیزی را نمی‌آموزد. سخنان سیدحسن نصرا...، سید مقاومت و دبیرکل حزب‌ا... بیانگر همین حقیقت است.

او چه زیبا می‌گوید:«امروز حادثه کربلا را در حالی که در کربلا هستیم، گرامی می‌داریم. از شهدا صحبت می‌کنیم و خودمان شهید تقدیم می‌کنیم، در حالی که در قلب واقعه کربلا هستیم» و «میان اسرائیل و تجاوزاتش به منطقه و مظلومیت ملت فلسطین» نیازی به بحث و گفت‌و‌گو نیست؛ زیرا یک حق روشن و واضح به نام «فلسطین» بر اساس موازین حقوق بین‌الملل، انسانیت، اخلاق و مذاهب و یک باطل به نام «اسرائیل» وجود دارد. هر کس حوادث غزه و بی‌عدالتی‌هایی که در حق فلسطین و جبهه‌های امدادرسانی انجام می‌شود را نمی‌بیند، عقل، قلب و روحش مرده است.»

نبرد حق و باطل

امروز دشمن صهیونیستی با کمک جریان زور و تزویر آمریکایی و خیانت مهره‌ها و وابستگان خود، بدترین و بی‌سابقه ترین جنایت را علیه مردم مظلوم و زنان بی‌دفاع فلسطین صورت می‌دهد و بمباران مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها و مدارس در غزه و خان یونس را به امری روزمره تبدیل کرده است.

در شورای امنیت سازمان ملل متحد، نماینده آمریکا وقیحانه در مقابل هرگونه تصمیمی که متضمن آتش بس یا توقف کننده جنگ باشد ایستادگی می‌کند تا تنفس مصنوعی به تل آویو، صهیونیست‌ها را از این مخمصه نجات دهد.

در ادامه همشهری نوشت: ما را نسیم پرچم تو زنده می‌کند

تاسوعا و عاشورای حسینی ایام بصیرت و معرفت است؛ روزهایی که سوگواری خالصانه برای اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانشان می‌تواند کلیدی باشد برای بازشدن چشمان دل و رسیدن به بصیرت و معرفتی که ما را عاقبت به خیر می‌کند. در این چند روز آنقدر ناظر تصاویر ناب و حال و هوای خوش حسینی بودیم که حیف است در یک قاب تصویری، آنها را با هم به اشتراک نگذاریم؛ تصاویری از نذری های متفاوت و عزاداری‌ها در نقاط مختلف جهان و هیئت های عظیمی که همه حامل یک پیام است؛ سرافرازی اباعبدالله‌الحسین (ع).

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: عاشورا در لشکر باکری‌ها

 مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران جمعه‌شب برای حضور در مراسم عزاداری سیدالشهدا در کنار رهبر انقلاب وارد حسینیه امام‌خمینی(ره) شد. حضور مسعود پزشکیان و رهبر انقلاب در قابی عاشورایی یادآور حضور آیت‌الله خامنه‌ای در میان لشکر 31 عاشورا در محرم سال 67 است.

شب هفتم محرم سال 1403 پزشکیان در حسینیه امام‌خمینی میهمان رهبر انقلاب بود تا دیدار 36 سال قبل را پاسخ داده باشد. شب هفتم محرم سال 1367 آیت‌الله خامنه‌ای در قامت رئیس‌جمهور وقت ایران پا در پادگان شهید باکری گذاشتند و میهمان لشکر عاشورا بودند. لشکر عاشورا همان لشکری است که شهید مهدی باکری فرماندهی آن را عهده دارد بود و مسعود پزشکیان نیز به گفته خودش مسئولیت اکیپ‌های اضطراری آن را برعهده داشته است.

رهبر انقلاب در این دیدار در جمع سپاهیان لشکر 31 عاشورا به عزاداری و سخنرانی پرداختند. ایشان در سخنرانی عاشورایی خود به تشریح درس‌هایی پرداخته‌اند که از دل واقعه عاشورا قابل استخراج است. به همین بهانه ضمن مرور بخش‌هایی مهم از این بیانات به بازخوانی برخی دیدگاه‌های عبرت‌آموز رهبر انقلاب به واقعه عاشورا پرداخته‌ایم.

لشکر باکری

ازجمله مدافعان شهرهای خوزستان در روزهای اول جنگ، رزمندگان آذربایجان بودند که با امکانات شخصی و مشقت فراوان خود را به خوزستان رسانده بودند. براساس اسناد تاریخی علاوه‌بر سفر انفرادی از نقاط مختلف آذربایجان و مناطق ترک‌نشین کشور در همان یکی دو روز اول جنگ، دست‌کم ۲۰ گروه از آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل به خوزستان سفر کرده و داوطلبانه به مصاف دشمن شتافته‌اند.

تیپ1 عاشورا که حدود 70 درصد استعدادش را نیروهای آذربایجانی تشکیل می‌داد به دلیل رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی آذربایجانی‌ها در دفاع از سوسنگرد و شکستن محاصره آن و دیگر مناطق جبهه، در اواخر اردیبهشت‌ماه 1361 به استان آذربایجان‌شرقی تحویل و مهدی باکری که در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس به‌عنوان جانشین حاج احمد کاظمی در تیپ نجف درخشیده بود به‌عنوان فرمانده تیپ عاشورا منصوب شد.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شاخص بورس هزار‌ و ۵۰۰ واحد رشد کرد
دسته طویرج به حرم امام حسین(ع) رسید +فیلم
سردار آزمون از فهرست بازیکنان لورکوزن خط خورد
توصیه به زائران عتبات برای پیشگیری از بیماری
«آیت‌الله جنتی» یک سال دیگر دبیر شورای نگهبان باقی ماند
هر آنچه باید درباره ی سقف وافل بدانیم !
با ۵ روش برتر خمکاری ورق فلزات آشنا شوید
آقای گل لیگ برتر راهی امارات شد
امباپه پردرآمدترین فوتبالیست تاریخ رئال
زمین شماره ۲ آزادی در اختیار استقلال قرار گرفت
تسهیلات بورسیه دستیاری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام شد
جزئیات پذیرش دستیارتخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
طراحی ویلا، مراحل طراحی و ۱۰ نکته مهم آن
مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان در روزهای آینده +جزئیات
روند کاهشی نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور
استخراج بیت کوین در ایران: فرصت یا تهدید؟
آغاز مراسم «رکضه طویریج» در کربلای معلی +فیلم
وزیر ارشاد: هیچ انتصاب جدیدی در وزارت ارشاد صورت نگرفته است
ایلوما پرایم استار دریفت: تجربه‌ای بی‌نظیر از لذت سیگار کشیدن
وزیر نفت: مشکلی در تأمین سوخت پایدار نداریم
نحوه انتخاب بهترین قالیشویی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top